loading...
انقلاب اسلامی
پوریا بصیری بازدید : 212 سه شنبه 01 دی 1394 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

بخش : انقلاب

 

فصل9: مروری بر اندیشه های امام خمینی و روند نهضت اسلامی

از نظر امام خمینی (ره) فلسفه آمدن انبیا ازصدر بشر وبشریت به این دلیل بوده است که جامعه را اصلاح کنند و کنگره های ظلم را بشکنند واما از قران به عنوان سند الهی وکتابی جامع که توسط پیامبر اسلام عرضه شده است ،تفسیری همزمان و اجتماعی سیاسی اراءه دادهند.

در منظر امام عبادت وسیاست موضوعاتی به هم پیوسته هستند در قرآن موضوعاتی هم چون دعوت به اجتماع ،دعوت به سیاست آمده است که همه اینها عبادت است .عبادت جدای از سیاست و مصالح ساختمانی نیست. حتی امام در تعبیر فراتر ،اخلاق را نیز سیاسی برشمرده و می فرمایند: اسلام ،احکام اخلاقیش هم سیاسی است .

بنابر نظر امام خمینی(ره) به اختصار علل تشکیل حکومت اسلامی شامل موارد زیر است:

1. اجرای احکام اسلامی

2. دفاع از مسلمین

3. مبارزه با فساد

4.تامین کمال انسانی و تربیت انسان

5.  تامین امنیت

بسط اندیشه حکومت اسلامی :

اندیشه حکومت اسلامی را امام(ره)،با نگارش کتابهای "البیع" دنبال کردند.

در جلد دوم کتاب البیع به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و هم اینطور موضوعات مهمی همچون شرایط والی و البته حق دخل و تصرف در اموال  ومعامله پرداخته است که عملا شیوه حکومت داری اسلامی رابیان میکند .

 

تصویری کلی از اندیشه های سیاسی  امام خمینی (ره):

1.الهی بودن وانحصار آن به خدا وند

2. مردمی و غیر استبدادی بودن

3. مشروط بودن حکومت به قانون ،اسلام ،عدل و اخلاق

4. متکی بودن به رای عموم  مردم

5. تحقق آزادی ،استقلال ،رفاه ورشد اقتصاذی در حکومت

حکومت اسلامی در اندیشه های اسلامی امام :

امام خمینی (ره) به وجود آمدن اوضاع نامساعد ،مفاسد،وسایر مشکلات کشورهای اسلامی و به خصوص ایران در دوران قبل از انقلاب رانتیجه آن می دانند که چون در ذشته برای تشکیل حکومت وبرانداختن تسلط حاکم خائن به طور دسته جمعی قیام نکردیم و بعضی سستس به خرج دادند این اوضاع به وجود آمد.در این بین گروهی از روحانیون بودند که به دعاگویی از حکومت پادشاهی می پرداختند که امام از آنها با نام " آخوندهای درباری" یاد کرده اند که در واقع یکی از عمده ترین مشکلات امام در بین اندیشه های سیاسی اسلام،بودند.

فشرده دیدگاه سیاسی امام در خصوص حکومت اسلامی ،طی سیزده جلسه درس در 1348 در نجف  اشرف ارائه شد که شاگردان ایشان باگردآوری و توزیع آن در سراسر ایران گام بزرگی در جهت تبیین فکر سیاسی اسلام برداشتند.

کشف الاسرار ، کتاب الییع، رساله اجتهاد وتقلید ،ولایت فقیه ،صحیفه امام و وصییت نامه سیاسی الهی ،حاوی نکاتی سیاسی اندیشه ایشان است.

مراحل 4 گانه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)

1. مرحله اول با کتاب کشف الاسرار در پاسخ به کتاب ضد دینی اسرار هزار ساله ودر سال 1322 توسط ایشان به تحریر در آمده است .

2. مرحله دوم از سال 1332  تا 1348 و رسیدن به اوج بحث ولایت فقیه رادر بر می گیرد .

3. مرحله سوم دفاع از ولایت فقیه در نیمه دوم سال 1358 همزمان باطرح تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی نقل شده است .(در این مرحله امام تاکید می کنند که ولایت فقیه چیزی نیست که آنرا مجلس خبرگان به رسمیت شناخته است بلکه یک قانون الهی است و مشروعیت خود را از جانب خدا دریافت کرده است.

4. مرحله چهارم اختصاص به تبیین اختیارات ولی امر ولایت فقیه دارد وبااستنادی هم چون پاسخ امام در تاریخ 1366/9/16 به وزیر کار وچهار نامه در پاسخ به ابهاماتی که برای شورای نگهبان ورئیس جمهور وقت پیش آمده بود ،می شود. طرح دیدگاه ولایت فقیه و همینطور تاکید بر لزوم مرجعیت برای ولایت فقیه از جمله مسایل مهم در این دوره از اندیشه امام به شمار می آید.

 

فصل 10: جریان شناسی پهلوی دوم:

 

مهم ترین جریانها در این بین شامل:

نهضت آزادی ایران

حزب توده

مجاهدین خلق (منافقین)

فداییان اسلام

نهضت آزادی ایران:

جمعی ازدانشگاهیان مذهبی که عضو گروه های تشکیل دهنده جبهه ملی و از پیروان دکتر مصدق بودند حرکت سیاسی _مذهبی را در راستای حرکت جبهه ملی و ایده های دکتر ممصدق به وجود امدن و با نام نهضت آزادی ایران فعالیت سیاسی خود را آغاز کردند .قصد تشکیل نهضت طی نامه ای به اطلاح دکتر مصدق  رسید و از ایشان کسب نظر شد و پس از دریافت پاسخ مثبت او، این نهضت در سال 1340 به طور رسمی موجودیت خود را اعلام کرد.وبه مبارزه علیه دولت وقت آقای اسداله علم  برخواست.

مهندس بازرگان نیز از ایشان طی سخنرانی حمایت کردند وی در این سخنرانی قصد جلب نظر بخش های مختلف مردم را به این نهضت داشتند . با اوج گرفتن نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی نهضت آزادی با حفظ منافع اصلی خود به نهضت پیوست واز اعلامیه های امام با عنوان (در زمینه اعلامیه اخیرعلما و مراجع عظام) حمایت کرد  وبه مرور زمان ،گرایشات ایشان به خطوط کلی ضد گفتمان اصیل انقلاب را روز به روز آشکارتر کردوبه تدریج از خط رهبری فاصله گرفتند.

حزب توده:

حزب توده پس از کناره گیری رضاشاه وآزادی زندانیان سیاسی شکل گرفت .27 نفر از اعضای  جوان گروه ( 53 نفره) مارکسیست زندانی شده در سال 1316، باگرد همایی در تهران ،تشکیل یک سازمان سیاسی با نام بلند پروازانه حزب توده ایران را در 7 مهرماه اعلام کردند دقیقا 13 روز پس از استعفا ی رضاشاه .

اهداف حزب توده:

1. آزادی باقیمانده 53 نفر

2. به رسمیت شناختن این حزب به عنوان سازمانی قانونی و انتشار روزنامه

3. تهییه و تدوین برنامه ای برخلاف برنامه های غیر مذهبی پیشین و بدون برانگیختن علما

4. امکان جذب دموکراتها ،سوسیالیستها وکمونیست های  کهنه کار ،مارکسیست های جوان و حتی غیر مارکسیستهای رادیکال را فراهم کند.

نتیجه این شد که در 6 ماه بعد این اهداف تامین شد.این حزب در مهرماه 1321 ،برای برگزاری نخستین کنفرانس موقتی خود اماده بود این کنفرانس که بیش از یک هفته به طول انجامید برنامه ی دقیقی تدوین کرد تا جایگزین برنامه موقت شود . براساس  اصول" سانترالیسم دموتراتیک ،ساختار و سلسله ی دموکراتیک " ساختار و سلسه مراتب حزبی دقیقی طرح کرد و یک کمیته مرکزی موقت برگزید . حزب توده ایران در دهه 1320 به یکی از بازیگران اصلی سپهر ایران تبدیل شد ه بود ،پس از کودتاه ی 28 مرداد و افشای سازمان افسری ،حزب با سر کوب گسترده ای از سوی حکومت روبرو شد وصدها افسر ارتشی به دلیل عضویت در این گروه اعدام یا تبعید شدند . حزب توده که از سال 3327 غیر قانونی اعلام شده بود ،به فعالیت مخفی خود ادامه دادند و بخشی از رهبران و کادرها هم کشور را ترک کردند.

 

مجاهدین خلق:

اوضاع سخت پس از کودتای 28 مرداد وتشدید نظام دست نشانده در ایران و به ویژه سرکوب خونین نهضت 15 خرداد 1342،جوانان نهضت آزادی را که از مشی مسالمت آمیز ومبارزه پارلمانی نهضت آزدی ناراضی بودند ،به سوی مبارزه سوق میداد انا چون نداشتن راهبرد و مکتب متناسب را دلیل شکست خود می دانستند بنابراین پی ریزی سازمان و تتشکیلات را محور کار خود قرار دادند .این گروه نیز همانند حزب توده در ابتدا کمونیست بودن خود را مخفی نگه می داشتند اما بعد از اعلام بنیانگذاران سازمان در راهبرد های خود تجدید نظر کردند و به این نتیجه رسیدند که مارکسیستی بودن خود را اعلام کنند از این رو در سال 1354 برخی از اعضای سازمان رسما اسلام را نفی و مارکسیستی بودن را پذیرفتند.

گروه پس از واقعه سیاهکل در سال 1349 و در جریان دستگیری جمعی چریکی ها ی فداییان روستا راترک و به تدارکات اقداماتی برای جریان جنبش های 2500 سالهه پرداختند که کادر مرکزی آنها در یک خانه بدون شلیک گلوله دستگیر و از آن جمع همگی جز مسعود رجبی به اعدام محکوم شدند .

سازمان چریک های فدایی خلق:

از ترکیب نام دو گروه حزبی که در سال 1346 لو رفت و گروه احمد زاده که در سال 1349 واحد شدند در سال 1350 تشکیل شد .

فداییان اسلام:

این گروه به رهبری سید مجتبی نواب صفوی در سال 1324 شکل گرفت  ومهم ترین نقش ان ها در جریان ملی شدن صنعت نفت و موفقیت آیت اله کاشانی و دکتر مصدق بود . آیت اله کاشانی از بازوی نیرومند فداییان اسلام به عنوان عامل فشار ،برای پیشبرد مقاصد خود سود میبرد . بعدها بین اعضای این گروه تفرقه افتاد و منحل شد.

محورهای فکری فداییان اسلام:

باتئجه به اینکه ،هدف اساسی سازمان فداییان لاسلام اجرای احکام اسلام بوده است چنین برمیآیدکه فعالیت سیاسی سه محور فکری داشته است:

1. انتقاد نسبت به برداشت سنتی از دین و نیز روحانیون بی عمل

2. اعتقاد به آمیختگی دین با سیاست  ونیز انتقاد از پرهیز روحانیئن از دخالت در عرصه  های سیاسی است.

3. برپایی حکومت اسلامی ،آنها اعتقاد داشتند که حکومت اسلامی بایستی در اجرای این دو حکم (واجبات و محرمات) از نیروی خود استفاده  کند و ضامن اجرای آن باشدو اجرای دستورات اسلامی  را منوط و مشروط بر تشکیل حکومت اسلامی می دانستند .

ترورهای فداییان اسلام:

 1. احمد کسروی: انحراف دینی و نشر عقاید شیطانی

2. هژیر در 13 آبان 1328 به دست حسین امامی

3. رزم آرا در 16 اسفند 1329 به دست خلیل طهماسبی

 

فصل 11: دهه فجر

رهبری مستقیم

امام خمینی پس از سالها  دوری به کشور برگشت و مستقیما رهبری مردم را برعهده گرفت. هرچند از نظر زمان ، ده روز اقامت امام پس از بازگشت تاریخی و استقبال بی نظیر مردم، دوره ای کاملا محدود محسوب  می شود اما تاثیری که در پیروزی انقلاب داشت باعث شد تا این ده روز را دهه فجر نام گذاری کنند.در 16 بهمن اولین مصاحبه مطبوعاتی امام در مدرسه علوی برگزار شد وبااستقبال کم نظیر خبرنگاران داخلی و خارجی همراه بود در این جلسه امام،مهدی بازرگان رابه عنوان رییس دولت موقت به مردم معرفی کردند.ودر فردای آن روز بسیاری از مردم به فرمان امام خمینی در حمایت از دولت بازرگاندر سراسر کشو ر راهپیمایی کردندو بختیار  در صحن  علنی مجلس حضور یافت و نمایندگان در حضور وی طرح انحلال ساواک ،دستگیری نخست وزیران دولت از سال 1341 تاآن سال ،که متهم به سو استفاده از قدرت باشند را تصویب کردند.

مراحل پیروزی انقلاب :

مرحله اول: بسیج عاری از خشونت (خرداد تا آذر 56)

مرحله دوم: شورش دوره ای شهری (دی 56 تا تیر 57)

مرحله سوم: تظاهرات توده ای (مرداد تا شهریور 57)

مرحله چهارم: اعتصابات توده ای (مهر تا ابان 57)

 مرحله پنجم: حاکمیت دوگانه_ تسلط قدرت انقلابی بر کشور و افول شاه (آذر تا بهمن57)

حضرت امام (ره) ،انقلبب سکوهمند اسلامی ملت ایران را دستاورد ملیون ها انسان ارزشمند ،هزاران شهید جاوید دانسته و می فرمایند: "اهمیت انقللاب به قدری است که ارزیابی آن از عهده قلم و بیان والاتر و برتر است."

فصل 12: ایران بعد از انقللاب

بحرانهایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامس با آت روبرو هستیم .

1. دوره بی ثباتی سیاسی از سال 1357 تا 1360 که کشور در گیر هیجان ها و فضای ملتهب بعد از انقلاب است.

2. دوره تثبیت نظام که از سال 1360 تا سال 1368 راشامل می شود و بخش عمده ای از آن اختصاص به سال های دفاع مقدس و درگیری های داخلی ضد انقلاب ودر پایان آن انتخاب رهبری معظم را به جای امام(ره) پس از رحلت ایشان را داریم.

3.دوره سازندگی اقتصادی و اجتماعی که در سالهای 1368 تا1376 راشامل می شود که مدیریت آقای رفسنجانی را بر قوه مجریه شامل می شود .

4. دوره اصلاحات سیاسی و فرهنگی که سالهای 1376 تا 1384 راشامل می شود ودر پی انتخابات دوم خرداد وروی کار آمدن خاتمی همرا بود که در نهایت با افراط گرایی به پایان رسید.

5.دوره اصول گرایی عدالت محور که ازسال 1384 با پیروزی اصول گرایان آغاز وبا فرض ایجاد انحراف در آرمان های انقلاب اسلامی احمدی نطاد به طرح دیدگاهای انقلابی و با محوریت اسلام ،انقلاب ،امام (ره) به اجرای برنامه های خود پرداخت و رویکرد اصلی در این دوره مبارزه با فساد مالی در دولت های پیشین وتامین عدالت به شمار می آید.

دوره های بی ثباتی سیاسی :

فضای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،فضایی بود که در آن انرژی متراکم شده ی نیروهای سیاسی در سالهای استبداد پهلوی آزاد شد و نیروهای سیاسی برای دستیابی به قدرت و حفظ آن تلاش خود را براساس مبانی هویتی تا مسائل اقتصادی _اجتماعی صورت داده اند دستگیری اعضای گروه های سیاسی و ضرب وشتم آنان توسط اشخاص مسلح ، درگیری کروه های سیاسی در میتینگ های مختلف کشور به ویژه مناطق قومی کردستان ،آذربایجان غربی و شرقی و سیستان بلوچستان و هم چنین ترکمن صحرا ،درگیری های لفظی و مسلحانه روز به روز تشدید شده وبه بحرانی فزاینده تبدیل شد

هنوز مدت زیادی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته  بود که عوامل ضد انقلاب ،به تهییه ی مقدماتی کودتا دست زدند کودتای نوژه اولین کودتای عوامل سلطنت طلب بود که طراحی شده بود وتا مرحله نهایی شدن پیش رفته بود اما اخلاص و رابطه مستحکم امام (ره) باخدای متعالی آن را شکست داد و این کودتا شکست خورد

دولت موقت:

پس از بازگشت پیروز مندانه امام خمینی(ره) از پاریس به وطن دربهمن ماه 1357 در مدرسه رفاه اقامت کردند درحالی که هنوز بختیار خود را نخست وزیر قانونی ایران می دانستند ،با پیشنهاد شورای انقلاب وحکم حضرت امام (ره) در پانزدهم بهمن 1357 مهندس بازرگان که عضو شورای انقلاب بود به نخست وزیری دولت موقت  تعیین گردید.

با توجه به تفاوت های ساختاری دیدگاه مهندس بازرگان و اعضای کابینه وی با دیدگاه طیفی که به تدریج به نیروهای خط امام موسوم شدند وبر اقدامات و تغییرات سریع و انقلابی اصرار داشتند ،دیری نگذشت که اتحاد سیاسی و وحدت ناشی از شرایط ویژه انقلابی برای سرنگونی حکومت پهلوی ،کم رنگ تر شد.

در مجموع تاکید بیش از حد دولت موقت بر حرکت گام گام و واقع گرایی افراطی در شرایطی که توده جامعه در اوج انقلابی گراییبود باعث شد که دولت موقت پیش از آنکه به انجام همه ماموریت های محوله از طرف رهبر انقلاب نائل آید ،در چهاردهم آبان 1358 استعفای خود را اعلام کرد .

بررسی علل سقوط و استعفای دولت بازرگان :

1. بی اعتقادی و بی توجهی دولت موقت به فضای انقلابی حاکم بر جامعه

2. عدم هماهنگی با ارزشهای اسلامی

3. عدم همسویی با تهادهای انقلابی

4. عدم تفاهم با رهبری انقلاب

امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب ،باترین مقام تصمیم گیرنده بودند و بازرگان رهبری سیاسی حضرت امام را پذیرفته بودند اما باگذشت زمان بین این دو براساس تفکرات و اعتقادات  اختلاف نظر ایجاد شد.بازرگان اساسا عنصری لیبرال با معیارهای مدرنیستی مشخص بود واز بینش و توانایی  انقلابی برخوردار نبود در مقابل امام نشان داده بود که فردی قاطع و انقلابی است .

تسخیر لانه جاسوسی

در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت در سراسر حرکت هایی برپاشد تا جو سیاسی جامعه را ملتهب کند ،انقلابیون اعلام کردند که مرکز تمام این فتنه ها و جریانات ضد انقلابی در سفارشات آمریکا در تهران است به همیت جهت امام بیانات قاطعی علیه ابر قدرت ها و بویژه آمریکا ،ابراز نموده در چنین شرایطی با هدف وادار کردن آمریکا به استراد شاه و اموال ملت ایران دانشجویان تصمیم به تسخیر سفارت آمریکا گرفتند.

این حرکت دانشجویان معترض ،خشم آمریکایی ها را برانگیخت ودست به اقدامات ضد جمهوری

 اسلامی کردند.

حزب توده وسازمان چریک های فذایی خلق دو تشکیل عمده بودند که با معارضه با انقلاب برخاستند . حزب توده در جریان ملی شدن صنعت نفت ،خاطره بدی از خود در ذهن مردم ایران به جا گذاشت. از این رو پس از کودتا ی 28 مرداد حزب از داخل متلاشی شد وکادر های سیاسی آن در خارج استقرار یافتند سازمان چریک های فدایی به دو گروه اقلیت و اکثریت تقسیم شدند و اکثریت به حزب توده پیوستند ولی گروه اقلیت طرفدار مشی مسلحانه بود ودر فعالیت های تروریستی علیه نظام شرکت کرد که سرانجام سرکوب شد.

رفراندم

یکی از وظایف بازرگان در دوران نخست وزیری خود آماده نبوذن پیش نویس قانون اساسی بود و اولین قدم وی در این راه برپایی رفراندم بود که در آن مردم با رای خود نوع حکومت آینده کشور را تعیین کنند امام در رابطه با رفراندم طی سخنرانی خود در مدرسه فیضیه مردم را تشویق و ترغیب نمود تا در رفراندم 12 فروردین سال 1358 شرکت کنند .در هر حال مردم در مقابل یک بلی یا خیر قرار گرفتند به این مفهوم که آیا موافق جمهوری اسلامی هستید یا خیر.

 

 

مجلس خبرگان:

انتخابات مجلس خبرگان در سوم آگوست  سال 1979 برگزار کردید و 74 تن از نمایندگان مردم انتخاب شدند و برخی از احزاب و گروه های سیاسی من جمله جبهه دموکراتیک ملی انتخابات را تحریم نمود .

فصل 13: مروری برعملکرد دولت ها

دوره اول انتخابات ریاست جمهوری : در این مرحله فرصت مناسبی برای لیبرال ها فراهم شد چون نیروهای مذهبی با محوریت حزب جمهوری اسلامی ابتدا قصد معرفی آیت الله بهشتی را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری داشت که با مخالفت امام خمینی (ره) با این مسئله و پافشاری بر این اصل مهم که روحانیون نباید وارد کارهایی اجرایی شوند ": جلال الدین فارسی " نامزد حزب جمهوری شد اما با شک در ایرانی بودن این شخصیت نامزدی او رد شد پس نیروهای مذهبی نتوانستند فرد شاخصی را بطور اجتماعی انتخاب کند بتابراین پیروزی برای لیبرال ها یعنی بنی صدر تثبیت شد. تعداد داوطلبین ریاست جمهوری در دوره ی اول 124 نفر بودند که از میان آنها  هفت نفر در رقابت های انتخاباتی شرکت کردنداسامی آنه به شرح ذیل آمده است:

ابوالحسن بی صدر ، سید احمد مدنی ، حسن ابراهیمی حبیبی ،داریوش فروهر ، سید صادق طباطبایی ، کاظم سامی ، صتدق قطب زاده  که در نهایت بنی صدر با کسب 76 درصد از آرا به ریاست جمهوری پذیرفته شد.

دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری:

در تاریخ دوم مرداد ماه 1360 برگزار گردید و تعداد داوطلبین برای احراز این مقام 71 نفر بودند که پس از بررسی شرایط قانونی و صلاحیت های لازم با تایید شورای نگهبان وارد رقابت های انتخاباتی شدند .اسامی آنان شامل : آقایان محمد علی رجایی،عباس شیبانی، سید علی اکبر پرورش، حبیب اله عسکر اولادی ونتیجه بدین صورت بود که آقای محمدعلی رجایی با کسب 86.3 درصد از آرا پذیرفته شدند

دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری:

تعداد داوطلبین این دوره 46 نفر بودند که از این میان 54 نفر با تایید شورای نگهبان وارد رقابت های انتخاباتی شدند که عبارتند از آقایان حضرت آیت اله سید علی خامنه ای ، سید علی اکبر پرورش ،حسن غفوری فرد، سید رضا زواره ای که نتیجه نهایی این شد که آقای سید علی خامنه ای با کسب 95 درصد از آرا به ریاست جمهوری رسیدند .

دوره چهارم انتخابات ریاست جمهوری:

تعداد داوطلبین این بار 47 نفر بودند که از میان آنها 3 نفر وارد رقابت با هم شدند.(سید علی خامنه ای، سید محمود مصطفوی، حبیب اله عسکر)که نتیجه نهایی آقای سید علی خامنه ای با کسب 86 درصد از آرا بار دیگر به ریاست جمهوری رسیدند.

 

رحلت امام خمینی:

به دنبال شدت گرفتن بیماری حضرت امام و رحلت ایشان مجلس خبرگان با اجلاس فوق العاده خود با سرعت و درایت کامل انقلاب اسلامی را با  شخصیت جوان و شجاعی  دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری به عنوان رهبر برخوردار کرد.

دوره پنجم انتخابات ریاست جمهوری:

با رحلت امام و انتخاب حضرت اما خامنه ای به عنوان رهبر جامعه به رییس جمهور دیگری نیازمند شد در این مرحله تعداد داوطلبین 79 نفر بودند که در لین بین 2 نفر به تایید شورای نگهبان رسید که آقایان رفسنجانی و عباس شیبانی را شامل می شد که در نهایت آقای هاشمی رفسنجانی با کسب 94.6 انتخاب گردیدند.

دوره ششم انتخابات ریاست جمهوری:

در تاریخ 21 خرداد 1373 برگزار گردید تعداد داوطلبین 128 نفر بودند که از این بین 4 نفر تایید گردیده که شامل آقایان رفسنجانی، احمد توکلی، عبداله جاسبی، رجبعلی طاهری میشدند که در نهایت آقای رفسنجانی با کسب 62.9 بار دیگر به ریاست جمهوری نایل شد.

 

 

دوره هفتم انتخابات ریاست جمهوری:

238 نفر عضویت خود را اعلام کردند که در تاریخ 2 خرداد 1376 با تایید شورای نگهبان 4 نفر وارد عرصه  رقابت شدند که عبارت اند از آقایان سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری ، محمد محمدی، سید رضا زواره ای ونیجه  نهایی این شد که آقای سید محمد خاتمی پذیرفته شدند.

دوره هشتمین انتخابات ریاست جمهوری:  در تاریخ 18 خرداد ماه 1380  در شرایطی برگزار شد که بالاترین  تعداد داوطلبین تا آن روز یعنی 814 نفر بودند و در نهایت آقای سید محمد خاتمی  انتخاب شدند .

دوره نهمینانتخابات ریاست جمهوری: هشت سال دوره ریاست جمهوری سید خاتمی تحت عنوان دوران اصلاحات در شرایطی پایان یافت که دردورن جبهه اصلاحات نیز شکاف های عمیق سیاسی  وحتی اعتقادی ایجاد شده بود و خود سید محمد خاتمی هر چند دیر هنگام اما در ردیف منتقدین افراد تند رو و رادیکال جبهه اصلاحات قرار گرفت.در این دوره از انتخابات مجموعا 1014 نفر ضمن ثبت نام در محل وزارت کشور خود را داوطلب ریاست جمهوری اسلامی ایران کردند که از این تعداد بعد از احراز شرایط قانونی وارد رقابت انتخاباتی شدند که در نهایت آقای محمد احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسیدند.دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

درتاریخ 22 خرداد ماه 1388 تعداد 475 نفر در وزارت کشور ثبت نام کردند که از این تعداد 4 نفر  وارد رقابت شدند که در نهایت با کسب 62.7 درصد موفق شدند.

فصل 14 : دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی:

دوره اول مجلس (1359-1363)

در بیست و چهارم اسفند ماه 1358 برگزار شد. در این دوره 10 میلیون و871 هزار و 645 نفر رای دادند . البته وقوع  جنگ   درسال 1359 ،سال های پایانی دوره ی مجلس اول را به خود مشغول کرد.

دوره دوم مجلس(1363-1367)

دربیست و ششم فروردین ماه 1363 برگزار شد. در این دوره 15 ملیون و 822 هزار و 70 نفر در انتخابات  شرکت کردند و فعالیت مجلس در این دوره شدیدا تحت الشعاع  جنگ قرارداشت.

دوره سوم(1367-1371):

در نوزدهم فروردین ماه 1367 که آخرین سال جنگ تحمیلی بود.16 میلیون و 714 هزار و 281 نفر به پای صندوق های رای رفتندتا نمایندگان خود را انتخاب کنند در این دوره شاهد رحلت امام بودند و مباحث سازندگی ویرانه های جنگ ،ذهن مشغولی این مجلس بود.

دوره چهارم مجلس(1371-1375)

انتخابات در 21 فروردین 1371 برگزار شد و18 میلیون و 767 هزار و 47 نفر در انتخابات شرکت کردند . تداوم سازندگی  همچنان در راس دستور کارها ی مجلس این دوره بود.

دوره پنجم مجلس(1375-1379)

در هجدهم اسفند ماه 1374 با حضور 24 میلیون و 717 هزار و 88 نفر برگزار شد. مقابله با برخی از مسائل خارجی  نظیر افزایش فشارهای آمریکا و اروپا بویژه پس از اعمال  تحریم های آمریکا علیه ایران آمهم ترین موضوع کاری مجلس پنجم بود.

دوره ششم مجلس(1379-1383)

انتخابات در بهمن  1378 با حضور حدود 27 میلیون نفر برگزار شد.نگارش نامه توهین آمیز خطاب به رهبی و اعتصاب در مجلس از جمله حوادث فراموشی نشدنی در تاریخ این مجلس است.

دوره هفتم مجلس(1383-1387): در اسفند 1382 با حضور حدود 23 میلیون و 438هزار و 30 نفر برگزار شد.

دوره هشتم مجلس:

در فروردین 1387 برگزار شد.

فصل 15 (کودتای سبز 1388):

هدف اصلی از طراحی این انقلاب ها مبارزه با رقبای آمریکا یعنی چین و روسیه و همینطور انقلاب اسلامی ایران می باشد.

از زمان پیروزی انقلاب دو رویکرد از سوی ایالت متحده ی آمریکا و قدرت های غربی ، جهت مواجهه و مقابله با نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت.رویکرد نخست برتغییر رفتار از طریق اعمال تحریم ها ی اقتصادی و منزوی کردن جمهوری اسلامی متمرکز شد.رویکرد دوم خواهان تغییر رژیم ایران بود که از دو طریق دنبال شد:1.تحمیل جنگ 8 ساله عراق علیه ایران بود و 2.پس از رخداد 11 سپتامبر2001 با جدیت بیشتری دنبال شده است، با استفاده از قدرت نرم و توسل به شیوه های بر اندازی نرم باز میگردد.

روزنامه ها و سایت های تهاجمی علیه دولت نهم بر این طریق بودند :

1.تشکیک در سلامت انتخابات

2.طرح نظارت بین المللی بر انتخابات

3.افزایش انتظارات و مطالبات عمومی

4.تلاش برای سلب اعتماد مردم از نظام

5.هجمه به گفتمان امام و انقلاب و رهبری

6.اعلام خطر ، تهدید نمایی، بحران نمایی و سیاه نمایی از اوضاع کشور

7.لشگرکشی و به صحنه آمدن تمامی مخالفین و معاندین نظام

 

پایان

 

دوام نداشتن جریان بعد از انتخابات 88

از آنجا که قیام 88 فاقد بنیاد مشروع و معقولی بود ،چندان دوام نیاورد.البته نباید درایت رهبری و افشاگری یاران وی و رسانه و مطبوعات نظام را در این بین نادیده گرفت.

رهبر انقلاب در طول یک سال تمام با سخنرانی و تبیین در مورد عوامل و علل فتنه به شدت فتنه گران را منزوی کردند.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 370
  • بازدید کلی : 12,604